Katalizator

Przekonanie, że usunięcie katalizatora i zastąpienie go rurą daje wyraźną zwyżkę mocy jest mocno przesadzone. Istotnie, może przyczynić się do nieznacznej zwyżki mocy ale czasami, szczególnie w silnikach o niedużej pojemności skokowej, ten zysk może być okupiony problemami z płynną pracą silnika w zakresie średnich obrotów. W przypadku typowego silnika o mocy w okolicy 60 KM usunięcie katalizatora nie skutkuje zazwyczaj zwiększeniem mocy o więcej niż 1 KM. Ponieważ jednak zależności zachodzące w układzie wydechowym są bardzo złożone, czasem usunięcie katalizatora potrafi dać znaczący przyrost parametrów silnika. Takim przykładem jest VW Golf 1,6 16v, którego pomiary na hamowni zostały zademonstrowane w Dziale - TESTY ale wcale taki efekt nie musi dotyczyć wszystkich samochodów tego typu.

Coraz więcej jednak samochodów wyposażonych jest w dwie sondy Lambda - przed i za katalizatorem - co w przypadku usunięcia katalizatora potrafi czasem poważnie utrudnić prawidłowe korzystanie z samochodu z powodu dużych zaburzeń w pracy silnika pozbawionego katalizatora. Sonda - ta przed katalizatorem - jest sondą regulacyjną, natomiast ta za katalizatorem to sonda diagnostyczna, która "melduje" systemowi diagnozy o stanie katalizatora (między innymi). Tym, którzy chcą osiągnąć poprawę parametrów silnika z katalizatorem, można polecić specjalne sportowe metalowe katalizatory o 2-krotnie mniejszym oporze dla gazów odlotowych. Niestety ich trwałość jest najczęściej wyraźnie niższa od fabrycznych, ceramicznych katalizatorów. Uwaga ! W przypadku nowoczesnych silników z dwoma sondami Lambda - przed i za katalizatorem, stosowanie metalowych katalizatorów o mniejszym oporze dla czynnika, może powodować błąd sondy za katalizatorem co czasami grozi wejściem ECU w stan awaryjny z określonymi konsekwencjami a proste skasowanie błędu za pomocą komputera diagnostycznego będzie skutkować tylko na chwilę. W tym przypadku należy zastosować katalizator ceramiczny. Poza tym katalizatory metalowe powodują jednak nieco bardziej głośną i metaliczną pracę układu wydechowego co czasem i dla niektórych może być uciążliwe.

Kontakt do firmy

Chojnacki Motor System S.C.
Jacek Chojnacki, Joanna Zak,
Pruszkowska 32
05-830 Nadarzyn,
NIP: 534-001-53-39
tel:  505 104 666
e-mail: chms@tlen.pl