Zawieszenie

Warto zwrócić uwagę na skutki modyfikacji zawieszenia polegające na radykalnym jego obniżeniu. Nasze drogi nie są odpowiednie dla takich rozwiązań w przypadku wielu typów samochodów. Również błędne jest przekonanie, że skutecznym sposobem na poprawę właściwości trakcyjnych samochodu jest jednoczesne obniżenie samochodu połączone ze zwiększeniem twardości sprężyn zawieszenia i amortyzatorów. Tak przygotowane zawieszenie jest po prostu bardzo niebezpieczne. Koła samochodu odrywają się wtedy od nierównego podłoża a wiadomo, że jeśli nie mają kontaktu z jezdnią to przyczepność zawieszenia jest równa zeru i podobnie jest ze skutecznością hamowania. Również montaż dystansów o znacznej szerokości powoduje bardziej nerwową charakterystykę pracy zawieszenia samochodu a poza tym zwiększa poprzez zmianę tzw. ET promień zawracania samochodu a także zwiększa siły działające na układ kierowniczy. Bardzo często samochód z takim zawieszeniem bardziej nerwowo reaguje na jazdę po drogach z wzdłużnymi koleinami. Jeśli będziemy pamiętać o zasadzie : twarde amortyzatory + miękkie sprężyny - nie będziemy mieli aż takich kłopotów z przyczepnością samochodu na naszych drogach. Przykładem relacji - sprężyna - amortyzator - niech będzie prawdziwe sportowe śrubowe zawieszenie BILSTEIN lub KW. Potężne kolumny a sprężyny zawieszenia za przeproszeniem jak od długopisu.

Jeśli już jednak decydujemy się na radykalne obniżenie zawieszenia, pamiętajmy o tym by zastosować tzw. krótsze amortyzatory dostosowane do zawieszenia o krótszym skoku. Zdobycie jednak takich amortyzatorów jest niezwykle trudne i warto sobie zadać pytanie dlaczego tak jest ? Trzeba po prostu mieć świadomość, że zawieszenie użytkowego samochodu nie przypadkiem ma duży skok roboczy. Dla przykładu : zawieszenia samochodów wyścigowych mają często skok w granicy 40 mm. co w porównaniu z typowym skokiem zawieszenia użytkowego samochodu najczęściej nie przekracza 30% jego skoku. Jeśli mówimy o sportowym zawieszeniu to jeszcze na razie prawdopodobnie nikt nie wymyślił takiego, które będzie działać prawidłowo na: ulicy, torze wyścigowym, w dryfcie, podczas rajdów asfaltowych, rajdów na szutrach, rajdów na śniegu i lodzie, w wyścigu na 400 metrów i w wyścigach długodystansowych. Do każdego rodzaju nawierzchni oraz typu zawodów sportowych przeznaczone jest zawieszenie o innej charakterystyce a czasem wręcz o innej konstrukcji. W tym zakresie istnieje znaczna specjalizacja. Niechaj przestrogą będą tragiczny wypadek Ferrari jaki miał miejsce kilka lat temu na ul. Puławskiej w Warszawie w pobliżu ul. Rzymowskiego.

Kontakt do firmy

Chojnacki Motor System S.C.
Jacek Chojnacki, Joanna Zak,
Pruszkowska 32
05-830 Nadarzyn,
NIP: 534-001-53-39
tel:  505 104 666
e-mail: chms@tlen.pl