tel. 22 729 88 33  :: e-mail: [email protected]

1

Wersja GT

Użytkownik, który chce poddać tuningowi swój samochód, w pierwszym rzędzie powinien zwrócić uwagę na stan techniczny swojego pojazdu. Poprawione właściwości dynamiczne samochodu wpływają na obciążenia poszczególnych elementów. Należy z dużą ostrożnością podchodzić do myśli zasadniczej formy tuningu silnika samochodu ...

czytaj dalej »

2

Hamownia

Hamownia podwoziowa to takie urzadzenie w którym samochód stoi w miejscu a droga sie przesuwa. Hamownia sluzy do precyzyjnego okreslenia charakterystyki zewnetrznej silnika w postaci mocy w KM lub kW oraz momentu obrotowego Nm. Wynik pomiaru podawany jest w postaci wykresu graficznego przebiegu mocy oraz momentu obrotowego silnika ...

czytaj dalej »

3

Filozofia

Podstawowym warunkiem powodzenia podczas wszystkich prac tuningowych jest prawidłowy stan techniczny całego samochodu. Jest to bardzo ważny element bezpieczeństwa ponieważ obciążenia dynamiczne samochodu po modyfikacji silnika czy zawieszenia lub układu hamulcowego są oczywiście wyższe.

czytaj dalej »

Hamownia
PDF Drukuj Email
Wpisany przez Chojnacki Motor Sport  |  21.09.17

 

Hamownia podwoziowa to takie urządzenie w którym samochód stoi w miejscu a droga się "przesuwa".

Hamownia służy do precyzyjnego określenia charakterystyki zewnętrznej silnika w postaci mocy w KM lub kW oraz momentu obrotowego Nm. Wynik pomiaru podawany jest w postaci wykresu graficznego przebiegu mocy oraz momentu obrotowego silnika a także temperatury cieczy w układzie chłodzenia, temperatury oleju w silniku czy temperatury głowicy silnika. Zmierzone wartości są skorygowane automatycznie przez program hamowni do typowych warunków atmosferycznych co pozwala na wielokrotne pomiary w różnych warunkach.

Najczęściej charakterystyka mierzonego silnika jest zdejmowana co 300 RPM co wystarczy do uzyskania dokładnego przebiegu wykresu pomiaru bez niepotrzebnego przedłużania samego pomiaru. Taki pomiar zazwyczaj trwa około 3,5 minuty, natomiast zamontowanie, przygotowanie samochodu do pomiaru a potem demontaż z rolek hamowni zabiera nam w granicy 2 godzin.

Od początku roku 2001 wykonaliśmy wiele pomiarów, a w przypadku silników wyczynowych były to sesje zawierające w okolicy 30 pomiarów.

W żadnym przypadku nie zanotowaliśmy najmniejszej awarii silnika czy układu przeniesienia napędu w mierzonych silnikach aut użytkowych a bywało, że pomiarom poddawaliśmy silniki samochodów o przebiegu przekraczającym 200 000 km. Tarczowy hamulec elektrowirowy połączony ze sterowaniem elektronicznym pozwala w bardzo łagodny sposób na pomiar maksymalnej mocy czy momentu silnika, w każdym zakresie jego obrotów a śledzenie wskaźników pracy silnika powala na uprzedzenie sytuacji grożącej komplikacjami.

Regułą jest, że silnik poddany kilku pomiarom uzyskuje przyrost mocy i momentu w granicy do kilku %. Jest to charakterystyczne zjawisko szczególnie w silnikach wyposażonych w ECU.

Graficzne przedstawienie przebiegu mocy i momentu silnika uzmysławia w bardzo przekonywujący sposób w jakim zakresie obrotów użytkować samochód by w pełni wykorzystać jego moc oraz głównie maksymalny moment obrotowy, bez niepotrzebnego i nie obojętnego " bezproduktywnego bicia piany" w zakresie maksymalnych obrotów silnika.

W czasie pomiaru charakterystyki silnika opartego o zasadą : stałych obrotów czy stałej mocy podczas pomiaru, który trwa 1,5 minuty wykonywanych jest 80 kroków pomiarowych co jedna sekundę. Taki pomiar służy do precyzyjnego doregulowania parametrów pracy silnika przy założonych obrotach lub założonej mocy lub momencie. Każdy pomiar dokonywany jest w czasie rzeczywistym.

Hamownia SCHENCK, która dysponujemy jest dostosowana do mierzenia samochodów z napędzaną jedną osią o mocy przekraczającej 300 KM.

 

Poprawiony: sobota, 02 stycznia 2016 21:05
 

Chojnacki Motor System S.C.
Jacek Chojnacki, Joanna Zak,
Pruszkowska 32,
05-830 Nadarzyn,
NIP: 534-001-53-39

 

tel: 22 729 88 33
e-mail: [email protected]

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie, dowiedz się więcej.